söndag 22 augusti 2010

Sollan


Igår anlände jag till Stockholm. Nu bor jag här. Jag visste att jag skulle ha problem med att hitta, men det är värre än jag anat. Jag hade bott här i en timma, sen var jag vilse. Jag var vilse i Solna Centrum. Först hitta jag inte systemet, sen hitta jag inte ut, sen hitta jag fel utgång och litade dumt nog på mitt lokalsinne och började virra mot Råsunda fast jag bor åt andra hållet. Hur ska jag våga mig in till stan?

Som tur är välkomnade Stockholms uteliv mig bättre än det ologiska Solna Centrum. Dock måste jag fortfarande lära mig hur man ska bete sig på tunnelbanan. Jag suger på att se ointresserad ut och stirra på ingenting. Jag vill glo sönder på alla som sitter i min närhet, alla som går av och på. Men det får man inte. Efter grym förfest med Götlaborgpojkar, Sanna, Sannas rooimes, Carrie & Hanna tog vi oss ner till staden. Tanken var att vi först skulle till Strand men hamnade på Solidaritet, eller Sollan som vi stockholmare säger. Nytt folk överallt. Ingen som visste vem jag var och jag kände inte igen någon.

I Linköping gör det inget om du får minnslucka och glömmer vad du gjort på krogen, alla andra vet och kan och kommer berätta för dig . I Stockholm kan du göra vad du vill utan att någon minns eller kan placera vem du var dagen efter. Farligt? Lite. Är man kåt bör man besöka Stockholm. Här vill alla ligga. Nog tror jag att alla kanske vill det i Linköping med, men där är det liksom slut på folk. Har man inte redan vart där själv så har alltid någon vän varit där o slafsat. Har jag hört. Vad vet jag? Jag sparar mig till mannen i mitt liv dyker upp, så massa snuskerier vill jag inte veta av. Det är galet vad på folk är här. Inga blyga blickar som möts. Pang på och gärna hem direkt. Från entren till baren fick jag vänligt med bestämmt avböja ca 92,3 försökta raggningsknep. Här verkar det inte räcka med att se ointresserad ut eller säga nej.

-  Har du kille?
- Ja
- Det har du ju inte alls
- Jo..
- Nä, de säger du bara för att du inte vill prata med mig. Vad dricker du?

- Jag måste gå till mina vänner
- Jahaaaaaaa, du har kille?
- Nej
- Det har du ju
- Nej
- Varför ska du gå då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar