torsdag 23 december 2010

Uppesittarkväll

Ikväll ser jag nästan ut som en trevlig dam. Majsan kände knappt igen mig utan mina sexiga mjukisbyxor. När den nästan fina damen stod ute och finrökte greps hon av finpanik. En kackerlacka satt på hennes kind! Det var ingen kackerlacka, bara ett örhänge som blåste fram på kinden. 2011 ska bli året jag minskar mysbyxtimmar med 300% och tar slut på en mascara.

Uppesittarkväll betyder hos familjen Jonsson/ Carlfjort totalt kaos i sex timmar. Kvällen började 18.00 med tre personer i tid. Snabb starkglögg som alla hävde för att sedan få fläska in på julbordet. Det pappa Jackson fått ansvara över var halvfabrikat alternativt köpt på resturang. Petra däremot hade lagat från scratch som den husliga fru hon är. Undra om jag någonsin kommer bli så. En duktig fru som kan laga mat alltså. Möjligtvis en fru som är duktig på att beställa pizza. Det vill säga om pizzanissen hinner svara innan jag gjort sönder telefonen.

19.30 började Bingolotto och ljudvolymen gick från hög till högst på två sekunder. När alla skrikande konstaterat att lottjäveln var ihophäftad beslutade sig alla för att samtidigt, skrikande och gärna i falsett, förklara vad just dom skulle vinna. Simon insåg att hans lott var en kopia och började nästan gråta fast han inte vill erkänna det. Lotten var ingen kopia. Simon berättade att han ville mumsa på Lill- Babs mus. Smaklig måltid sa någon och tog en knäck. Petra fick beröm för knäcken som var god, men aningen hårt. Petra delade det fina tipset att suga på den så blir den mjuk. Simon öppnade åter sin smutsiga mun och menade att hans blir hårt om man suger på den. Petra förstod ingenting.
Strax därefter sväljer Simon en fis, det vet jag just för att han kände att han ville dela det med mig. Jag kände mig speciell samtidigt som jag led med ridpojken Charles som kom för att uppleva en normal jul. Helt fel familj för det. Majsan tog tillfället i akt att lära ut lite singalesiska, ja,  ifall vi skulle vinna Sir Lanka resan. Nu kan hela familjen tre meningar som låter nästan som singalesiska:
Jag är bajsnödig, Din fitta luktar äckligt 
& Jag är hungrig.
Tre meningar vi skulle få stor nytta av i ett främmande land.

Förra året fattade inte pappa reglerna för bingon. I år var det samma regler och pappa fattade fortfarande ingenting. Gustav blev Gunnar och pappa Jack överröstade sexiga Lotta som förgäves slängde ut nummer för döva öron. Halvvägs in i bingon hade pappa lyckats uppfatta fyra av dom elva nummer som ropats ut. Han menade att man inte hade alla nummer och höll fast vid det trots sju munnar mot sig. Jag tror pappa får heja nästa bingo. Klockan är nu 22.00 och det är två timmar kvar på denna fantastiska kväll.
"Stay strong" och "You can do it" säger en peppande amrikans mansröst i min hjärna.
"Föj faa-aan" klämms in i mellanåt av en östgötsk röst som låter som min egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar