torsdag 21 oktober 2010

Perfektion

Hur mycket man än slår sig på fingrarna varje gång tanken kommer upp så tänker man den. Vissa dagar känns det som en helt naturlig och självklar strävan, andra inte. Att uppnå perfektion är omöjligt, så vem kan klandra mig för känslan av att den kampen ibland kan känns meningslös. Man kämpar för något ouppnåligt och även om man alltid kommer ett steg närmare perfektionen så kommer man aldrig riktigt komma dit. Samtdigt betyder inte det att man inte kan vara en fantastisk dansare. Inga teknikklasser i världen kan lära dig älska dansen på det vis som får rörelserna att bli konst. Utan känslor är inte dans konst, utan känslor är inte dans dans, utan känslor blir det bara tekniskt korrekt utförda rörelser.

Dagar som idag saknar jag gymmet. Jag saknar enkelheten i att träna-träna, träna för att må bra, träna utan tekniska inslag, träna utan huvud. Allt sitter i huvudet- kroppen orkar, men vår lathet och brist på tro på oss själva sinkar oss. Jag saknar att koppla bort hjärnan och bara köra. Köra som om det vore det sista jag gjorde. Jag saknar att skrika och gapa på de stakars deltagarna som kämpar för sina liv och som sedan tackar mig efter passet, just för att jag lyckats peppa dom till blodsmak i munnen. Adrenalin. Samtidigt vet jag att jag får exakt samma adrenalin av att se danselever bli ett med musik, hjärta och rörelde. Känna, älska, leva. Dansa.


Jag är trött på att vara trött. Jag är trött på att tänka. Svank, center, blick, axlar, skuldror, fötter, höfter, utåtvridning, spott, förlänga, slappna av, andas, håll, spänn, pressa, energi, riktningar och
FAN OCH HANS MOSTER

3 kommentarer:

  1. Ja, det är jobbigt att vara trött men det är inte fel..
    det är inte fel att känna att man ibland önskar att man var någon annanstans än här och nu.
    Det är inte fel att längta och drömma sig bort.
    Inte fel att klaga.
    För det är ju inte fel att vara mänsklig.
    Det är inte fel att känna känslor.
    Var glad för det.
    Lägg dig ner och vila, släpp fokus och kom tillbaka med samma spirande glädje och energi som jag vet att du har inom dig..
    Släpp fokus för en stund och följ bara med.. Ibland kanske det gör att man hittar tillbaka till känslan av varför du gör det du gör och det som du gör så oerhört bra..
    en dag kanske du inte behöver tänka på, andas, center, håll, utåtvridning, spott, förläng mm och fan o hans moster..
    släpp och följ med..
    lycklig med vinden i ditt hår.. =)
    leende genom dansen.
    Lycklig i ditt liv.

    Love you baby!

    SvaraRadera
  2. VACKRA CARRIE!!
    Tack för att du är du fina människa!
    Kärlek till dig <3

    SvaraRadera
  3. Tack för att du är du.. utan du, skulle jag inte ha du.. ;-)

    Puss

    SvaraRadera