söndag 30 januari 2011

Stek som ledord

Ett gäng bönder som gått vilse och hamnat på finfin stekarfest i Sthlms innerstad. Så kändes det.
Alla drack fin skumpa och vi drack öl och red bull- vodka. Fulsprit och låtsas red bull såklart. Hade någon berättat för Maja att man skulle smutta på en jägershot hade hon aldrig sagt hajjemän på bred skaraborgska och svept hela för att sedan få skämmas över sitt ursprung. Trots min allergi mot män med champangemage och ful stockholmska hade vi grymt kul.
Stekarna var trevliga och ibland nästan roliga.

Jag och Maja har inte setts på två år, och trots det kändes det som om vi aldrig vart ifrån varandra. Jag tror det är det man kallar vänskap.

Efter den stekiga förfesten skulle man gå vidare mot stekiga Stureplan och ännu mer stekiga Sturekompaniet. Där gick böndernas stek- gräns. Bönderna hade fått tillräckligt med stekos som satt sig i håret och gick istället vidare till Pure. Från Pure till White Room. I toalettkön på White lackar en fröken på en annan och den ena kallar den andra för en jävla förortsbrud. Jag skrattade högt och tog där beslutet att ett återbesök till White Room inte fanns på världskartan. Ni vet den där världskarta som jag har så bra koll på. Ni vet den där kartan där Kanada ligger i USA.
Ensam i natten skulle den charmiga östgöten med trasiga strumpbyxor ta sig till donken och herr Officer. Viss förvirring uppstod då jag missade att lyssna på min guide i telefonen och gick på magkänsla och något jag trodde var lokalsinne. Det var inget lokalsinne jag kände, blott en bubblig mage full på fisk och hungrig på mat.

Runt klockan 16.03 idag insåg jag att jag tappat mina kort. Körkort, gymkort och SL- kort. Bankomatkortet hade jag vart smart nog och lägga på annat ställe och för säkerhets skull kontrollerade jag om mobilen var fuktskadad vilket den inte var. Jag kom på mig själv bli lättad över att jag inte tappat bort eller gjort sönder någon värre. Jag funderade sedan över varför just mina grejer försvinner eller går sönder vid festliga tillställningar och kom bara fram till ett bra svar.

Nu ska jag ringa och skälla på pappa som smittat mig med klump och oturs- gener
Tack och hej- bajsnödig tjej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar